Två medarbetare som tömmer dödsbo

Vad är ett dödsbo? – guide till dig som anhörig 

Samma dag som en person dör övergår allt som personen ägde, samt avtal och skulder till ett dödsbo. Det kan kännas överväldigande att ta tag i alla praktiska och juridiska frågor som måste hanteras när en närstående går bort. För att hjälpa er en bit på vägen går vi igenom begreppet dödsbo. Vi reder ut vad ett dödsbo är, hur det fungerar och vad du som anhörig behöver känna till.

Vad är ett dödsbo? 

Ett dödsbo är alla tillgångar, skulder och rättsliga åtaganden som en person lämnar efter sig vid sin bortgång. Egendomen övergår automatiskt till dödsboet när en person avlider och betraktas då som en juridisk enhet. Dödsboet består av den avlidnes egendomar, såsom pengar, fastigheter, fordon och personliga ägodelar. Även eventuella skulder ingår i dödsboet.  

Ska du hantera ett dödsbo, men vet inte vart du ska börja? Ta del av vår checklista vid dödsfall för att komma igång. 

Vad ingår i ett dödsbo?

Vi har varit inne på det tidigare, men för att göra det ännu tydligare går vi igenom vad som ingår i ett dödsbo nedan. 

Exempel på tillgångar som kan ingå i ett dödsbo: 

  • Pengar 
  • Fastigheter 
  • Värdepapper
  • Möbler 
  • Personliga ägodelar

Tillgångarna delas upp mellan arvingarna i ett arvskifte. 

Exempel på skulder som kan ingå i ett dödsbo: 

  • Lån 
  • Obetalda räkningar 
  • Leasingavtal eller bilavbetalningar
  • Skatteskulder 

Skulder som ingår i dödsboet ska betalas med hjälp av dödsboets tillgångar. Om inte tillgångarna räcker till för att betala dödsboets skulder kan dödsboet sättas i konkurs. Som efterlevande kan du inte ärva någon annans skulder. Det kan däremot vara så att det arv du trodde du skulle få, istället går till att betala av dödsboets skulder. 

Läs om vanliga misstag vid dödsbohantering här. 

Praktiska saker du behöver ordna med tidigt i ett dödsbo

I den här delen går vi igenom de första praktiska sakerna du behöver göra i dödsboet. När du nu fått en förståelse för vad ett dödsbo är känns det förhoppningsvis lite lättare att påbörja de första praktiska delarna av processen. Vi guidar dig genom vad du behöver göra för att komma igång.  

Ordna med intyg för att sköta dödsboet

Dödsfallsintyg

Om du är änka, änkling, barn eller på annat sätt anhörig och ansvarig för att hantera dödsboet, är det nödvändigt att skaffa ett dödsfallsintyg med släktutredning. Dödsfallsintyget bekräftar när personen avled, och släktutredningen visar vilka efterlevande som finns.

Intyget kan behövas för att avsluta avtal, stoppa autogiron eller för att kontakta försäkringsbolag och en eventuell boutredningsman. Därför är det bra om du ordnar med intyg så fort som möjligt. 

Om personen ska kremeras eller begravas krävs även ett intyg för kremering eller gravsättning, vilket är ett registerutdrag från Skatteverket. Om du inte anlitar en begravningsbyrå för hjälp, kan du själv beställa dessa intyg genom att kontakta Skatteverket på telefonnummer 0771-567 567.

Vårdnadsintyg

Om någon utomstående från dödsboet ska kunna hämta ut försändelser, brev och paket till dödsboet behövs ett vårdnadsintyg. Det ska vara undertecknat av dödsbodelägarna och förvaras hos postombudet som tar hand om försändelserna till dödsboets adress. Om maka, make eller registrerad partner ska hämta ut försändelser behöver de visa dödsfallsintyget med släktutredningen som vi gick igenom i avsnittet om dödsfallsintyg.

Ett vårdnadsintyg gäller i 4 månader efter dödsfallet, innan dödsboanmälan eller innan bouppteckningen är klar.

Fullmakt 

Av praktiska skäl kan det vara bra att en person sköter dödsboet. Förslagsvis änkan, änklingen eller ett barn som är dödsbodelägare. Det kan även vara en sambo eller en utomstående boutredningsman som sköter dödsboet. En boutredningsman har full koll på vad ett dödsbo är, så du kan känna dig trygg. Oavsett vem som tar på sig ansvaret, behöver den en skriftlig fullmakt från alla dödsbodelägare som visar att det är okej att personen sköter ärendena. 

Ofta går det bra att ladda ner vilken fullmaktsmall som helst från Google, men i vissa situationer kan det finnas särskilda krav för att en fullmakt ska vara giltig. Exempelvis kan banker ha egna blanketter för fullmakt. Kontakta därför dödsboets bank, finansinstitut, och/eller försäkringsbolag för att ta reda på vad som gäller. 

Ska du vara ombud för ett dödsbo? Läs mer om vad som gäller på Skatteverkets webbplats. 

Är det dags att eftersända dödsboets post?

Ungefär en vecka efter dödsfallet skickar Skatteverket ut en fråga om dödsboet vill anmäla en ny adress. Anmäler ni en ny adress, aviserar inte Skatteverket den adressen till någon annan. Det innebär att om du vill att all post ska skickas till den nya adressen behöver du beställa eftersändning. Det gör du hos Svensk Adressändring och är en kostnad som dödsboet ska betala för. Finns det däremot inte tillräckligt med pengar i dödsboet blir det en utgift för dig som närstående om du vill ha tillgång till den dödes post.  

Läs mer om hur du ändrar adressen för ett dödsbo hos Skatteverket.

Såhär går du tillväga när du vill eftersända dödsboets post: 

  1. Kontakta Svensk Adressändrings kundtjänst och be dem eftersända dödsboets post till en särskild adress. 
  2. Om dödsboets post går till ett äldreboende behöver du anmäla en ny adress för dödsboet till Skatteverket. Fråga personalen på äldreboendet om de kan skicka post vidare till en annan adress. Om de inte kan det behöver du själv meddela dem som vanligtvis skickar post till den avlidne. 
  3. Skatteverket skickar ut en fråga om dödsboet vill anmäla en ny adress som Skatteverket ska använda. 
  4. Om du som har hand om dödsboet flyttar efter dödsfallet, ska du göra en flyttanmälan hos Svensk adressändring. När Svensk adressändring lägger till den avlidnas personuppgifter följer även dödsboets post med eftersändningen.
  5. Om du flyttar behöver du också kontakta Skatteverket för att meddela dödsboets nya adress. 

Kontakta banken för att sköta dödsboets ekonomi

Vid ett dödsfall behöver du få tillgång till konton för att: 

  • Betala räkningar, begravning och bouppteckning
  • Säga upp autogirobetalningar
  • Få tillgång till uppgifter inför bouppteckningen om dödsboets tillgångar och skulder

Dödsfallsintyget med släktutredning krävs, så se till att du har det ordnat innan du kontaktar banken. Om ni är flera dödsbodelägare behövs i vissa fall även en fullmakt. Banker har fullmakter att ladda ner från deras webbplats att skriva ut. 

Bankens tjänster blir automatiskt spärrade

Banken får automatiskt information om att en person gått bort. Då avslutar banken en del tjänster automatiskt. Vilka tjänster som blir spärrade kan variera mellan olika banker.

Så fungerar det med skulder i ett dödsbo

Du har inget personligt ansvar för dödsboets skulder. Om dödsboet inte kan betala skulderna som finns kvar så skrivs skulderna ibland av. Dödsboet ska i första hand betala begravningen och kostnader i samband med bouppteckningen. En del räkningar som kommer i den dödas namn behöver du inte betala med en gång. Kontakta i stället de företag som har skickat räkningar och informera dem om dödsfallet.

Finns det skulder i dödsboet som du företräder? Läs mer om dödsbon som har skulder på Kronofogdens webbplats. 

Du kan ta hjälp av en boutredningsman

Du kan ta hand om dödsboet själv. Men om dödsboet är omfattande, har många tillgångar och skulder eller att det finns många delägare i dödsboet, kan det kännas svårt. Särskilt om delägarna i dödsboet inte kommer överens. I sådana fall kan dödsboet anlita en boutredningsman.

Läs mer om boutredning och arvskifte på Sveriges Domstolar. 

Hur fungerar ett dödsbo? 

Förhoppningsvis har du nu skapat dig en förståelse för vad ett dödsbo är och vilka delar som är bra att börja hantera på en gång. Nästa steg är att känna till hur processen går till i praktiken. Som anhörig kan det kännas svårt att navigera i allt som ett dödsfall lämnar efter sig, men med rätt vägledning blir det lättare att hantera. 

Nedan går vi igenom steg för steg hur ett dödsbo fungerar. 

  1. Tillgångar, skulder och juridiska avtal går över till dödsboet samtidigt som en person avlider. 
  2. Dödsbodelägarna ansvarar för att dödsboet hanteras korrekt. 
  3. Bouppteckningen måste upprättas inom tre månader efter dödsfallet. 
  4. Dödsbodelägarna förvaltar dödsboets tillgångar och betalar av eventuella skulder. 
  5. Arvet fördelas mellan arvingarna när alla skulder och juridiska formaliteter är färdiga. 
  6. Dödsboet måste lämna in en deklaration för den avlidnes sista levnadsår samt för dödsboets inkomster. 

Vill du veta mer om vilka regler som ett dödsbo behöver förhålla sig till kan du göra det här. 

Vilka personer ingår i ett dödsbo?

Dödsbodelägarna är de som har rätt till arv och därmed rätt till att ingå i dödsboet. Det är även dödsbodelägarna som ska sköta och ta hand om dödsboet tillsammans. Är du osäker på vilka som ingår i ett dödsbo listar vi dem nedan. 

Exempel på personer som kan ingå i ett dödsbo:  

  • Make/maka eller sambo 
  • Arvingar enligt lag 
  • Universella testamentstagare, alltså personer som i ett testamente ärver hela eller viss andel av dödsboet. 

Om dödsboet är omfattande eller om dödsbodelägarna inte kan komma överens om förvaltningen kan de utse en boutredningsman, eller låta tingsrätten utse en. Ett dödsbo kan också företrädas av en testamentsexekutor. 

Vad ska bekostas av dödsboet?

Dödsboet ansvarar för att bekosta kostnader som kommit i samband med dödsfallet samt skulder som funnits sedan tidigare. 

Exempel på vad som ska bekostas av dödsboet: 

  • Obetalda lån 
  • Obetalda räkningar 
  • Kostnad för bouppteckning, inklusive jurister och boutredningsmän 
  • Skatter som tillkommer från den avlidnes sista deklaration 
  • Begravningskostander 
  • Kostnader för underhåll av fastighet
  • Försäkringar 
  • Kostnader för juridisk hjälp 
  • Mäklaravgifter 

Mer om vem som betalar för kostnader vid dödsfall kan du läsa här. 

Vad ska man göra med sakerna i ett dödsbo?

Innan bouppteckningen är gjord tillhör fortfarande tillgångarna dödsboet. Äganderätten övergår till arvtagaren när arvskiftet genomförs. Därför får man inte ta någon egendom ur ett dödsbo innan bouppteckningen är gjord, om inte alla dödsbodelägare är överens om det. Är ni inte överens riskerar du att bli skyldig att återbära egendomen eller ersätta dess värde. Läs mer om vad man ska göra med sakerna i ett dödsbo. 

Ska dödsboet läggas ut till försäljning? – Läs då: Så maximerar du värdet när du säljer dödsbo. 

Få hjälp med att tömma sakerna i ett dödsbo

När det är dags att tömma lägenheten eller huset kan alla praktiska och administrativa uppgifter upplevas överväldigande. Då kan det kännas tryggt att få råd och hjälp med allt som behöver göras. Vi på MNN Recycling underlättar för dig genom hela processen och kan hjälpa till med alla delar av dödsbotömningen. Vi värderar, transporterar, återvinner och tar vara på saker som kan vara till nytta för någon annan. När vi tömt dödsboet utför våra städare en komplett flyttstädning.  

Läs mer om vår dödsbotömning här. 

Lastbil som stängs efter tömning av dödsbo

Hur länge är det ett dödsbo? 

Det finns ingen tidsgräns för hur länge ett dödsbo får vara oskiftat, så länge det inte finns en skog- eller jordbruksfastighet i dödsboet. Dödsbon brukar oftast avslutas året efter dödsfallet, men det finns en del saker som du måste ha gjort innan dess. 

Ett dödsbo är skattemässigt avslutat när: 

  • Dödsboets alla tillgångar är skiftade, det vill säga uppdelade och överförda 
  • Den sista deklarationen är inskickad 
  • Över- eller underskott på skattekontot är reglerade, det vill säga när dödsboet har fått tillbaka eller betalat tillbaka skatten. 

Vem avslutar ett dödsbo? 

Tekniskt sett är det du som dödsbodelägare som avslutar ett dödsbo. Det gör du genom att se till att allt som behövs göras gällande ett dödsbo är gjord på ett korrekt sätt. När arvskiftet är genomfört, deklarationen för dödsboet är inlämnad hos Skatteverket och dödsboet antingen betalt in eller fått sin restskatt räknas dödsboet som avslutat. 

Läs mer om hur du avslutar ett dödsbo på Skatteverkets hemsida. 

Kom ihåg att ta saker i din takt

Sist men absolut inte minst är det viktigt att komma ihåg att ta saker i din egen takt. Att hantera ett dödsbo är en process som kan vara både tidskrävande och känslomässigt påfrestande. Det är helt okej att ge dig själv tid att bearbeta sorgen och de minnen som du lämnas kvar med. Kom ihåg att det inte är något fel med att söka stöd från vänner, familj eller professionella för att hantera dödsboet. 

Vi på MNN Recycling vill understryka vikten av att våga ta hjälp. Vi erbjuder en smidig lösning där vi köper ditt dödsbo och tar över hela ansvaret för dödsboets bohag. Vi hanterar allt från värdering, bortforsling och försäljning av lösöret – så att du får tid till annat. Vårt mål är att göra processen så enkel och smidig som möjligt för dig. 

Här kan du läsa mer om hur vi köper ditt dödsbo, eller kontakta oss så berättar vi mer! 

Innehållsförteckning

Fler blogginlägg