Lägenhet dödsbo

Vanliga misstag vid dödsbohantering – Så undviker du dem

Vanliga misstag vid dödsbohantering. Hur undviker man de? Vad ska man tänka på? Här går vi igenom det vi anser att man ska tänka på när man hanterar ett dödsbo.

Att hantera ett dödsbo är en känslosam och krävande process. Det är viktigt att vara medveten om de vanliga fallgroparna och att anlita pålitliga företag med transparent prissättning. Här följer några viktiga punkter som hjälper dig att navigera genom processen.

1. Välj företag med fasta priser

När man väljer ett företag för att assistera med dödsbohanteringen är det klokt att välja ett företag som erbjuder fasta priser. Detta säkerställer att du inte drabbas av dolda kostnader eller otydliga avgifter längs vägen. Vi har genom åren mött många kunder som dessvärre anlitat företag som räknar med felmarginaler i sina offerter och det slutar oftast med att man får betala mycket mer än vad som sades i början.Detta gör i många fall att den offerten som i början såg dyrare ut i själva verket blir billigare i slutändan.

Efter ett kostnadsfritt hembesök så ska man få en uppskattning på hur mycket bohag som finns. Dyker det inte upp fler saker så ska priset även vara fast.

2. Granska offerten noggrant

Innan du bestämmer dig är det viktigt att granska offerten noggrant för att förstå exakt vad du debiteras för. Se upp för vagt formulerade priser eller ospecificerade kostnader och jämför gärna minst två offerter för att säkerställa att du får en transparent och rättvis prissättning.

3. Var försiktig med RUT-tjänster

Om ett företag erbjuder RUT-tjänster i samband med dödsbohantering, bör du vara skeptisk. Det är olagligt att nyttja RUT-avdrag i samband med en persons bortgång och detta är ett tecken på oseriöst agerande. I de fall det handlar om flytt till äldreboende får man nyttja RUT-avdrag. Men endast för flyttstäd och transport till försäljning. Fördjupad information om detta finns i vårt inlägg om RUT-avdrag vid dödsbon.

4. Undvik stora tippavgifter

Var uppmärksam på företag som tar ut oproportionerligt höga tippavgifter i samband med dödsbohantering. Stora avgifter kan tyda på att prissättningen inte är helt transparent och att det kan finnas dolda kostnader. Se därför till att alla avgifter specificeras tydligt i offerten, så att du slipper oväntade utgifter i efterhand.

En rimlig tippavgift vid tömning av dödsbo varierar beroende på mängden och typen av avfall som ska slängas. Tippavgiften beräknas vanligtvis per kilo avfall som lämnas på återvinningsstationen

5. Kräv garantier vid efterhandsdebitering

Om företaget informerar om att värderingen kommer att debiteras i efterhand bör du kräva tydliga garantier och skriftliga avtal. Detta minskar risken för missförstånd och oväntade kostnader längre fram.

6. Fråga vart sakerna hamnar

Vi har märkt att många bryr sig om vart sakerna hamnar, vilket är helt rätt! Fråga personen som kommer på hembesöket vart sakerna som inte säljs hamnar.

Vår helhetslösning för dödsbo

Vi erbjuder en komplett och transparent helhetslösning för dödsbo. Vi hjälper dig med att tömma och städar dödsboet samt värderar och köper bohaget. Vi hanterar både grovavfall och sekretessavfall och hjälper dessutom till med dödsbon över hela Stockholm.

Avslutande tankar

Att hantera ett dödsbo på ett respektfullt och smidigt sätt kräver både noggrannhet och omtanke. Genom att vara medveten om vanliga misstag och ta hjälp av pålitliga företag kan du säkerställa en korrekt och transparent process. Har du fler frågor eller behöver ytterligare rådgivning är du varmt välkommen att kontakta oss för personlig hjälp.

Innehållsförteckning

Fler blogginlägg