RUT-avdrag för dödsbo: Så fungerar avdraget för hushållstjänster efter ett dödsfall

Frågan om ett dödsbo kan göra rutavdrag för hushållstjänster uppkommer ofta när en nära anhörig går bort. I en tid där det är mycket att hantera, både känslomässigt och praktiskt, kan det underlätta att få klarhet i vilka tjänster som kan avlasta arbetet som en bortgång medför. Vi går igenom de regler som gäller för rutavdrag i samband med dödsbo och vad du som anhörig bör tänka på. Följ vår guide för att få en tydlig bild av hur rutavdrag för dödsbo fungerar. 

Vad är RUT-avdrag? 

Rutavdrag är en skattereduktion som du kan få när du anlitar ett företag för rutarbete. Det är företaget som du anlitar som ansöker om rutavdrag åt dig, så du behöver inte göra något själv. Företaget får dra av högst 50 procent av arbetskostnaden på fakturan, så kostnader för material eller resor i samband med arbetet ger inte rätt till avdrag. 

Rutarbeten är arbeten som vanligtvis utförs av hushållen själva och som inte kräver någon specialistkunskap. 

Exempel på tjänster som räknas som rutarbete:

  • Städning 
  • Skotta snö 
  • Klippa gräset
  • Hjälp med personlig omsorg
  • Flytthjälp 
  • Trädfällning
  • Reparation och underhåll av vitvaror

Läs mer om RUT-avdrag på Skatteverkets webbplats. 

RUT-avdrag för dödsbon – Så fungerar det 

Det görs en tydlig distinktion mellan när RUT-avdraget är giltigt och när det inte är det i samband med dödsfall. Gränsen sätts vid tidpunkten för dödsfallet.

Det är möjligt att göra avdrag för hushållsarbete som utförts före dödsfallet. Däremot kan avdrag inte göras för arbete som utförts efter dödsfallet. Efterlevande barn kan heller inte göra avdrag för arbete som utförts i en avliden förälders bostad efter dödsfallet.

Rutavdrag är alltså inte giltigt vid exempelvis städning av dödsbo eller dödsbotömning, då det sker efter att dödsfallet inträffat. 

ROT-avdrag för dödsbon 

Rotavdrag är en skattereduktion för arbeten som omfattar reparation, underhåll och ombyggnad av en bostad. När det kommer till dödsbon gäller samma regler som för rutavdrag. Om arbetet utförts innan dödsfallet är det möjligt att göra avdrag. 

Vilka avdrag kan ett dödsbo göra?

Så, vilka avdrag kan ett dödsbo göra? Nedan går vi igenom de avdrag, utöver rutavdrag för dödsbo, som är möjliga att använda. 

Begravningskostnader

Alla som bor i Sverige och betalar skatt betalar cirka 0,22 procent av sin lön i begravningsavgift. Denna avgift täcker kostnader som gravplats i 25 år på en allmän begravningsplats, vissa transporter, kremering och gravsättning. Även förvaringsplatsen för den avlidne betalas med denna avgift. 

Själva kostnaden för begravningen täcks däremot inte av avgiften. Begravningen betalas från dödsboet, det vill säga med hjälp av de tillgångar som dödsboet har. Efterlevande behöver inte själva betala för begravningen. Om dödsboet inte har tillräckligt med pengar kan man ansöka om ekonomiskt stöd från kommunen för begravningskostnader.

Vi rekommenderar efterlevnadsguiden – ett samarbete mellan myndigheter för att göra det enklare för dig som förlorat någon nära. 

Sälja bohaget

Dödsboet kan välja att sälja den avlidnes tillhörigheter, till exempel möbler och andra ägodelar, för att få in pengar till att täcka skulder och kostnader, såsom begravningen. Intäkterna från en sådan försäljning blir en del av dödsboets tillgångar och kan användas för att betala av dödsboets skulder innan kvarvarande arv delas ut till arvingarna. 

Vi på MNN Recycling kan köpa dödsboet och hjälpa dig att tömma bostaden på allt bohag. Låt oss hjälpa dig att göra avvecklingen av dödsboet enklare. 

Så ansöker du om RUT-avdrag för dödsbo

Ibland kan tjänster i ett dödsbo vara giltiga för RUT om de utfördes innan dödsfallet.

Vi tar ett exempel: 

En person anlitar en städfirma för att städa sin bostad inför en försäljning. Bostaden städades av städfirman den 5 augusti och personen avled senare den 12 augusti. Dödsboet kan då ansöka om rutavdrag för denna tjänst i dödsboets deklaration för det aktuella året. 

Är du dödsbodelägare eller företräder ett dödsbo, som har rätt att nyttja rutavdrag på en tjänst som utförts före dödsfallet? Följ stegen nedan för att veta hur du går tillväga. 

1. Samla fakturor 

Samla alla fakturor för de utförda tjänsterna. De måste vara ställda till den avlidne eller till dödsboet. Fakturorna kan alltså inte vara adresserade till dig som efterlevande. 

2. Undersök om fakturorna är betalda

Tjänsterna måste vara betalda av den avlidne före dödsfallet eller av dödsboet efter dödsfallet.  

3. Deklaration

Rutavdraget för tjänsterna som utförts innan dödsfallet tillämpas i den avlidnes sista deklaration. Eller i dödsboets deklaration för det aktuella året. 

Stadning dodsbo 1

Vem betalar tömning av dödsbo?

Ansvaret för att tömma och städa dödsboet faller i regel på dödsbodelägarna. Det finns en stor chans att du som läser detta befinner dig i den situationen just nu. Det kan kännas tungt att tömma lägenheten eller huset när en anhörig har gått bort. Alla praktiska och administrativa uppgifter kan enkelt bli överväldigande. Då kan det kännas tryggt att få råd och hjälp med allt som behöver göras. På MNN Recycling underlättar vi för dig genom hela processen. 

Så fungerar vår dödsbotömning

Vi hjälper dig med alla delar av tömningen så att du kan fokusera på annat. Vi värderar, transporterar, återvinner och tar vara på saker som kan vara till nytta för någon annan. 

Kontakta oss, så går vi tillsammans igenom vad du behöver hjälp med. 

Flyttstädning för dödsbo 

Efter att dödsboet är tömt behöver det flyttstädas. Det kan kännas tungt och överväldigande när det är en nära anhörig som avlidit. Vi på MNN Recycling finns här för att underlätta för dig så mycket som möjligt. Vi erbjuder städning av dödsbon med högsta standard och säkerställer att fastigheten är i perfekt skick för nya ägare. Eftersom detta är något som utförs efter dödsfallet går det inte att tillämpa rutavdrag för dödsboets flyttstädning. 

Generellt sett ingår detta i vår dödsbostädning

  • Skräddarsydd städning där du kan välja vad som ska sparas och vad som ska rensas bort.
  • Rengöring av alla ytor, inklusive väggar, golv och tak.
  • Återställning av bostaden till sitt ursprungliga skick för försäljning eller uthyrning.

I vissa fall krävs även dessa tillägg:

  • Sanering av eventuella förorenade ytor, såsom badrum och kök.
  • Borttagning av eventuella farliga ämnen, såsom mögel eller asbest.

Läs även: Vanliga misstag vid dödsbohantering. 

Vi köper ditt dödsbo

Du kan dessutom lämna över allt ansvar till oss genom att sälja ditt bohag. Då börjar vi med en konsultation där vi går igenom vad som ingår i dödsboet. Därefter gör vi en kostnadsfri värdering och erbjuder ett pris för allt eller delar av bohaget. Då får du även en offert för tömning och städning. Om bohagets värde överskrider offerten för tömning och städning, betalar vi dig den kvarstående summan.

Om du accepterar vårt erbjudande, sköter vi hela processen åt dig. Du kan lämna över nycklarna till oss och vi tar hand om allt från tömning, bortforsling och städning till försäljning av bohaget. När arbetet är klart, lämnar vi tillbaka nycklarna till dig.

Våra priser är alltid fasta vilket betyder att du inte kommer få några oväntade avgifter eller påslag. Det som avtalas från start gäller. Vi blir din hjälpande hand! 

Läs mer om alla våra tjänster här. 

Läs även Skatt vid försäljning av dödsbo.

Innehållsförteckning

Fler blogginlägg